09 August 2014

Sambutan Aidilfitri 1435 H, Bara'an Menjalinkankan Silatulrahim

Alor Setar, 9 Ogos 2014. Biasanya, Bara'an Aidilfitri di buat dikawasan majoriti melayu jawa, seperti di Selangor dan Johor. Namun Bara'an Aidilfitri pada tahun ini turut diadakan di Alor Setar oleh komuniti SMK Tunku Abdul Rahman (STAR Alor Setar).

Menggunakan konsep bara'an, seluruh warga STAR dengan diiringi ahli keluarga telah bergerak secara rombongan ke rumah rumah yang mengambil bahagian pada tahun ini.  Disetiap rumah yang dikunjungi akan dibuat tahlil ringkas dan doa selamat dan diakhiri dengan Marhaban.

Pengetua STAR, Turin Ahmad bertindak selaku ketua rombongan dan turut mengetuai majlis Tahlil dan bacaan doa.  Pada tahun ini, hampir 80 orang ahli keluarga STAR Alor Setar menyertai program hari raya ini. Penyelaras program bara'an  En Mohd Rizal menyatakan objektif program ini adalah untuk merapatkan hubungan silatulrahim sesama warga STAR disamping dan berkenalan dengan anggota keluarga yang lain. Dengan penyertaan 4 buah rumah pada tahun ini, menambahkan lagi kemesraan warga STAR.

Menjamu selera di rumah pertama

Rumah kedua pun masih meriah lagi.

anak anak dapat beramah mesra

Majlis tahlil

bergambar bersama tuan rumah dan sebahagian peserta

Rumah terakhir, di Bandar Darulaman, Jitra

beramah mesra dan berkenalan sebelum jamuan.

No comments:

Post a Comment