06 July 2012

Beijing, Perjalanan Merentas Benua 2011










BEIJING; PERJALANAN MERENTASI MASA.

Sudah lama berkira-kira hendak meninjau sebuah Negara di timur yang sohor dengan pelbagai perkara. Namun kesempatan hanya hadir pada Disember 2011.  Dengan di temani puan isteri kami bergegas ke KLIA untuk terbang ke Beijing.

Bergabung dengan 25 orang rakan baru di KLIA, lantas mencipta kenalan baru. Penerbangan dengan Chatay Pasific dan bertukar penerbangan Dragon Air sebaik tiba di Hongkong.Perjalanan hampir 4 jam ke Hong Kong terasa amat lama, 33 000 kaki di angkasa mengundang gundah yang tidak terucap. Dengan tanah ibunda semakin jauh ditinggalkan. Walaupun kerusi empuk dan makanan lazat tersedia, gundah jiwa masih jua terasa.

Mendarat di Bejing, badan terasa agak letih, namun melihat kepada kemodenan lapangan terbang yang persis KLIA, sedikit mengubat lesu. Pemeriksan imigresen yang pantas dan mesra memadam tanggapan awal terhadap China.

Sebaik keluar dari Lapangan terbang, angin sejuk serta merta menerpa. Mana mungkin anak khatulistiwa ini menahan suhu 0 darjah celcius, mungkin terlalu lama menetap di Malaysia.Kemesraan pemandu pelancong China yang fasih berbahasa melayu Indonesia memudahkan komunikasi.Masa sudah hampir magrib ketika kami memasuki bandaraya Beijing.
Hadapan kedai makanan Islam Xinjiang
Semestinya perut yang kosong perlu diisi. Makanan  halal mudah didapati di sini. Menurut pemandu pelancong, ada lebih 400 restoran Islam yang diiktiraf ada di Beijing. Masakan cina memang telah biasa dengan rakyat Malaysia, jadi tiada masalah untuk makan.
Nasi goreng
Telur goreng adalah lauk yang mesti ada!!






sayur kundur
Selesai makan, kami ke pertunjukkan akrobatik. Satu tempat yang wajib dikunjungi oleh karajaan China jika anda mengikuti pakej lawatan seperti ini. Pertunjukkan yang menarik dan agak berbaloi.Satu cara kerajaan China mempromosikan kebudayaan mereka.Mungkin kerajaan Malaysia mempunyai langkah tertentu untuk mempromosikan kebudayaan kita kepada pelanconng.



Boleh dikatakan, Negara besar ini membesarkan semua perkara dan benda. Dari tembok besar ke istana besar, dataran besar, dan sesuai dengan jumlah penduduknya yang besar.Lawatan ke Istana Kota Larangan mengundang rasa kagum dengan seni bina dan saiz bangunannya. Segalanya besar. Pintu besar, tiang besar, halaman besar,  kawasannya juga amatlah besar, diceritakan bahawa Kota Istana ini mempunyai 9999 buah bilik!
Berlatar belakang pintu masuk ke Istana Larangan yang mempamerkan gambar besar pemimpin besar mereka.
Secara jujurnya saya kagum dengan seni bina istana yang berusia ribuan tahun ini, sebagaimana ia bertahan sekian lama begitulah jua keadaannya pada masa kini yang masih tegar menjadi ikon kebanggaan rakyat China. Mungkin ratusan tahun lagi, binaan besar di Malaysia juga akan dikagumi oleh warisan leluhur kita.


Di hadapan pintu masuk Istana Larangan, lihat ketinggian tembok.



Kawasan istana ini masih lagi mengekalkan keasliannya, terdapat taman di dalamnya yang ditanam dengan pohon cemara yang telahpun berusia ratusan tahun, tempat dimana gundik-gundik maharaja beristirahat. Kini menjadi tumpuan pelancong untuk mengalami sendiri pengalaman berada dalam suasana  yang berusia ratusan tahun.
Bahagian halaman dalam kota Larangan, luas.

Apa yang berlegar di minda saya adalah tentang betapa berkuasanya  maharaja pada ketika itu, dengan memiliki kompleks istana yang luas, dikelilingi oleh tembok dan parit pertahanan yang berlapis, siap dengan pengawal terlatih, malah dengan ribuan gundik! Menunjukkan betapa kuasa memunginkan segalanya di dunia ini. Tetapi pada hari ini, kuasa maharaja telahpun berakhir disini.  Ikibar kepada yang mahu memahami.

Perjalanan ke Negara ini tidak akan lengkap jika tidak menyertai ribuan pelancong lain menjejak Tembok Besar. Sebaik bas kami menghampiri kawasan tembok ini, sekali lagi rasa kagum menjelma. Apabila melihat kepada saiz binaan yang besar, memang besar.Nun di puncak bukit, tersergam tembok yang kukuh dan kemas buatannya. Pengalaman menjejak kaki kesini merupakan satu pengalaman yang unik dan  nostalgia.



Perhatkan betapa tingginya salah satu bukit yang menempatkan tembok besar.

Saya membayangkan betapa sukar tembok ini dibina, dengan segala kemahiran dan kepakaran rakyat telah digunakan. Menurut pemandu pelancong, kualiti pembinaan adalah sangat diambil berat oleh pemerintah pada masa itu dengan nyawa sebagai taruhan.

Bagimanakah teknologi dahulu kala dapat membinanya?

Pendakian ketahap ini memerlukan 30 minit. Tangga yang curam meyebabkan lutut terasa sakit. Namun digagahi juga mencapai ketinggian yang maksimum. Peluang meneroka keajaiban dunia ini tidak mudah dipersiakan.


Membeli  belah. 


Terdapat banyak pusat membeli belah di sini, terpulang kepada pemandu pelancong membawa anda kesana. Youshow market adalah antara destinasinya.Pelancong Malaysia memang sinonim dengan kehebatan berbel anja. Mereka sama sekali tidak melupakan saudara mara dan sahabat handai di ibu pertiwi. Antara barangan popular yang dibeli termasuklah rantai kunci, sutera, jam tangan, pakaian sejuk, dan tidak ketinggalan juga
makanan ringan.

keledek bakar jadi tumpuan
Penjaja jalanan sangat ramai, mereka akan menunggu di tangga bas hampir di setiap destinasi. Jualan pula berupa barangan cenderamata, sarung tangan, malah jam tiruan! Persis peniaga jalanan di Bandung! Barang mereka  pula murah dan berpatutan. Contohnya sarung tangan dijual pada harga 5 yuan! Bersamaan RM2.50 sahaja, jika di Malaysia harganya mencecah RM25.00! jadilah pembeli yang bijak. Suhu harian pada ketika ini adalah 0 darjah celcius, maka hampir semua ahli rombongan membeli sarungtangan! Sampai di tanah air boleh pula digunakan untuk membersih halaman rumah.


Satu perkara yang menarik apabila melewati kedai-kedai adalah mereka akan bertanya  Negara asal kita. Pada mulanya saya memberi jawapan yang jujur, Malaysia. Pantas sahaja mereka melayan dengan sangat baik. Semua harga istimewa akan diberi jika anda berminat untuk membeli. Tapi awas jika tak jadi beli .Seorang rakan menjawab beliau dari Indonesia, peliknya peniaga tadi tidak beria melayannya, dibiarkan sahaja rakan saya ini merayau.  Rupanya pelancong Malaysia lebih diminati peniaga disini. Kemahiran tawar menawar sangat berguna disini, harga boleh dirundings ehingga 75%!

Apabila kami singgah bersolat di masjid, ada juga penjaja jalanan yang berniaga di situ, mereka menjual cenderamata dan juga kuih muih.Penjaja ini kebanyakkannya beragama Islam, kuih yang popular adalah kuih kacang yang di adun bersama madu, kismis dan lain-lain.Sedap. Seronoknya peniaga berwajah arab ini berbahasa melayu, perkataan “mari rasa”’ , “halal”, “murah” begitu lancar dari lidah mereka. Betapa orang melayu ini begitu berpengaruh di sini. Bangga dengan bangsaku.


Bersama penjaja bangsa Ughyur, Islam. merasa keenakan kuih tradisional



Penjaja jalanan yang tidak jemu memujuk pelanggan.

 


Berjalan kaki adalah cara terpantas untuk ketempat-tempat bersebelahan, dari dataran Tiananmen kami berjalan kaki ke Forbidden City, dengan cuaca yang sejuk perjalanan terasa selesa. Kalau di Malaysia sudah pasti basah baju dek peluh.


Basikal di Beijing.
Saya terbaca sebelum ini bahawa kota Beijing adalah syurga basikal.  Apabila telah berada di sini, barulah saya faham bahawa pengangkutan yang sesuai untuk jarak dekat di sini adalah basikal. Kita boleh melihat kelibat penunggang basikal hampir di semua tempat. Dengan cuaca yang sejuk, penunggang basikal merasa selesa untuk berkayuh walaupun untuk jarak yang jauh. Ini adalah antara faktor mengapa rakyat Beijing berbasikal.

 Tetapi ada satu pembaharuan, hampirsemua basikal disini menggunakan enjin elektrik! Bukan hanya basikal, malah beca roda tiga juga berenjin letrik. Kebanyakkan penjaja menaiki beca elektrik ini untuk membawa barang jualan mereka. Terdapat pelbagai jenis basikal elektrik disini! mungkin tidak lama lagi fenomena ini dapat disaksikan di Malaysia, kos efektif.






Penutup
Tidak dapat dinafikan, ada banyak perkara yang dapat dipelajari di sini.Betul kata orang, jauh berjalan luas pengalaman.Ada banyak lagi catatan yang belum ditulis, sekadar berkongsi beberapa perkara menarik sahaja. Beijing kami tinggalkan dengan memori yang pelbagai warna, namun yang pastinya puan isteri cukup berpuas hati. Penerbangan pulang ke tanah air terasa sungguh perlahan, maklumlah sudah 7 hari nasi lemak, roti canai, teh tarik tidak menyapa tekak! Walaupun Beijing boleh dikagumi, manakan sama dengan Malaysia tercinta. Mendarat di KLIA, hati berbaur bangga. Malaysia.

4 comments:

  1. wah...semua tempat ni sy pernah pergi jugak...teringat kenangan tue..beca naik x?

    ReplyDelete
  2. pi musim sejuk ni leceh sikit, kena bw baju tebal, terus beg jd penuh. x naik la beca, tak sempat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jauh perjalanan , luas pemandangan; best entry, nanti kit api umrah lak 2012

      Delete
  3. ok, boleh....umrah 2013 la....nak himpun duit.

    ReplyDelete