23 February 2013

Layang-layang Terbang Tinggi di Padang SMKTAR 2013

Pelajar bersama layang-layang masing-masing.



setiap orang cuba mengawal layang-layang




Alor Setar, 4 Februari 2013. Pelajar-pelajar perempuan SMK Tunku Abdul Rahman, Alor Setar telah mempelajari teknik menaikkan layang-layang.  Suasana meriah dengan deraian sorak pelajar setiap kali mereka berjaya menerbangkan layang-layang. Setengahnya merupakan pengalaman pertama mereka bermain layang-layang sendiri.
jarang-jarang dapat main layang-layang disekolah...
Menurut Cikgu Mohd Rizal b Abd Rahman, beliau memilih permainan layang-layang untuk aktiviti bersama pelajar kerana bersesuaian dengan suasana sekarang yang berangin, disamping memberi pengalaman baru kepada pelajar-pelajar perempuan yang sebilangannya tidak berpeluang bermain layang-layang di rumah bersama bapa mereka. Kawasan perumahan yang terhad dan ketiadaan masa menyebabkan mereka tidak dapat menikmati permainan ini. Dalam aktiviti ini saya mengajarkan mereka mengikat teraju layang-layang serta memasang rangka buluh serta ekor dengan betul. Ternyata pelajar perempuan begitu seronok dan teruja dengan permainan ini.  Disamping berseronok, pelajar juga dapat mengeratkan hubungan silatulrahim sesama mereka.
memang bestkan??
Kawasan padang SMK Tunku Abdul Rahman yang luas memberikan peluang kepada pelajar-pelajar ini mengenali dengan lebih dekat permainan layang-layang. Suasana pembelajaran dapat ditingkatkan dengan cara mendedahkan pelajar dengan sedikit cabaran supaya mereka kreatif untuk mengatasinya.
 
posing lagi...


No comments:

Post a Comment