25 January 2010

MERENTAS DESA SMK TUNKU ABDUL RAHMAN, ALOR SETAR 2010



Alor Setar, 23 Januari 2010. Smk Tunku Abdul Rahman, Alor Setar telah mengadakan Kejohanan Merentas Desa Tahunan bagi siri ke 37. Kejohanan kali ini diadakan di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti, Alor Setar.

Seramai 1700 peserta telah mengambil bahagian. Pelajar telah dibahagikan kepada 6 kategori iaitu, Lelaki kelas 1,2,dan 3. Perempuan juga dibahagikan dengan cara yang sama. Laluan pada kali ini adalah menyusuri sepanjang kampung Suka Menanti sehingga ke Pantai Johor. Trek ini adalah sepanjang 8 kilometer untuk pelajar lelaki, dan 6 kilometer untuk pelajar perempuan.

Disamping mengambil bahagian dalam acara ini, pelajar juga berpeluang merasai suasana kampung dan juga beramah mesra dengan komuniti di sepanjang laluan ini. Sambutan yang baik juga diterima daripada penduduk kampung. Kampung Suka Menanti yang terletak bersebelahan dengan Sungai Kedah turut menyajikan pemandangan yang menarik.

Pengetua SMK Tunku Abdul Rahman, Hj Jamil Ibrahim menyatakan kegembiraan beliau kerana acara pada hari ini berjalan lancar dan kehadiran pelajar juga amat-amat menggalakkan di samping kerjasama yang erat dikalangan warga STAR telah menjayakan acara pada tahun ini. Beliau juga mengucapkan tahniah kepada jawatankuasa pengelola iaitu unit sukan STAR kerana kejayaan penganjuran pada tahun ini.

Menurut setiausaha sukan STAR, En Mohd Rizal b. Abd Rahman, kejohanan pada tahun ini adalah meneruskan kecemerlangan dalam sejarah penganjurannya selama 37 tahun. Di samping itu, sekolah ini juga bakal menyambut jubli emasnya tidak lama lagi. Oleh itu penganjuran acara yang besar seperti ini akan mengangkat imej STAR sebagai sekolah yang ternama di daerah Kota Setar.

Bagi pihak pengurusan ko kurikulum STAR, En Jamal b. Ishak, beliau merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak yang membantu menjayakan kejohanan Merentas Desa pada tahun ini. antaranya ialah Polis Diraja Malaysia, Perbadanan Stadium Darul aman, Penduduk Kampung Suka Menanti dan juga para waris serta orang awam.

2 comments:

  1. cikgu!masukkanla blog i kat blog list u nih...

    ReplyDelete
  2. teringat dulu2...im ex-student STAR n pernah praktikal cni

    ReplyDelete