13 April 2012

MAJLIS PERSARAAN PENGETUA STAR, HJ JAMIL B. IBRAHIM



Alor Setar, 12 April 2012, SMK Tunku Abdul Rahman meraikan persaraan pengetua, Hj Jmail Ibrahim yang telah sampai umur bersara wajib pada usia 58 tahun. Persaraan beliau merupakan saat yang sangat mengharukan bagi seluruh warga STAR Alor Setar.


Melangkah keluar pejabat pengetua untuk kali terakhir.


Sempena dengan persaraan pengetua, pihak sekolah dengan kerjasama PIBG telah mengadakan satu majlis yang dihadiri oleh semua pengetua sekolah daerah Kota Setar, PPD dan JPN Kedah. Seramai 500 orang jemputan telah hadir termasuk daripada ibu bapa dan waris pelajar. Jamuan sempena persaraan ini dimasak secara gotong royong bersama PIBG. Seekor lembu dan 120 ekor ayam telah menjadi menu hidangan 2000 orang tetamu pada hari ini.

Dilahirkan pada 13 April 1954 di Hospital Alor Setar, menetap di Tongkang Yard bersama keluarga bapanya. Kerjaya Cikgu Jamil bermula di SMK Mahang, Kulim pada 15 Januari 1978. Seterusnya menjadi pensyarah di Institut perguruan Sultan Idris, Tanjong Malim, berpindah ke Institut Perguruan Darul Aman, Jitra dan selepas itu kembali mengajar di sekolah, antaranya SMK Al Buhary, Alor Setar, SMK Merbok, dan menjawat jawatan Timbalan Pengawai Pelajaran Daerah Kota Setar. Seterusnya menjadi Pengetua di SMK Seri Ampang, Jalan Kuala Kedah dan yang terakhir menjadi Pengetua STAR sehingga bersara. Lulusan Universiti Malaya ini bersara pada gred DG54 sebagai Pengetua Cemerlang.

Demikian serba sedikit sejarah profesion Hj Jamil yang penuh dengan kecemerlangan. Walaupun sudah menamatkan profesian perguruan dengan cemerlang, hj Jamil masih aktif dengan aktiviti kemasyarakatan, antaranya beliau merupakan Pengerusi Rukun Tetangga kawasan Tambak Bunga, Presiden Persatuan Kecergasan Kedah, AJK Masjid dan beberapa lagi jawatan penting dalam masyarakat. Menghargai jasa-jasanya beliau telah dianugerahkan pingat PJK (Pingat Jasa Kebaktian), BKM (Bintang Kebaktian Masyarakat) dan A.M.K dari DYMM Sultan Kedah.

Dalam ucapan terakhir beliau menyeru seluruh warga STAR agar terus memajukan diri dan memastikan masa hadapan dapat ditempuh dengan bekalan yang mencukupi dan terjamin. Yang Di Pertua PIBG, En Fuad b Md Lazim berkata, kehilangan Hj Jamil adalah kehilangan yang besar kepada STAR, beliau mudah untuk dibawa berbincang disamping sentiasa sedia membantu walau apa jua keadaan.

"Unit Sukan Sangat Terharu"

Haji Jamil ibarat mentor kepada kami, - En Mohd Rizal b Abd Rahman menyatakan demikian sebagai mengulas persaraan Hj Jamil.
Cikgu Rizal memeluk Hj Jamil dengan penuh terharu.
Hadiah set alatan memancing daripada unit sukan.

Bersama pasukan Ragbi Ex Starian yang turut hadir memberi penghormatan.


Selesai acara protokol persaraan, Hj Jamil bersalaman dengan seluruh warga STAR yang berbaris sepanjang laluan STAR, beliau memeluk setiap guru lelaki dan jelas kesayuan terpancar diwajahnya, saat sedih ini pasti terakam kukuh dalam ingatan semua warga STAR dan Hj Jamil sendiri. Ramai yang gagal menahan air mata.

Istimewanya, Hj Jamil diarak dengan kereta tanpa bumbung sambil beliau melambai kepada semua yang hadir, tambah meriah lagi, sekumpulan motosikal berkuasa tinggi telah mengiringi perjalanan Hj Jamil hingga ke rumahnya di Teluk Cengai.

2 penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi bersedia untuk mengiringi konvoi persaraan.




Karikatur Hj Jamil yang dihasilkan oleh cg Shareh.

Bahtera, hadiah daripada YDP PIBG

Pada hari ini, warga pendidikan kehilangan seorang guru berwibawa. Kehilangan yang sukar diganti. Namun , setiap perjalanan ada penamatnya. HJ Jamil sudah sampai ke penghujung jalan. Muatannya sarat dengan pengalaman, hatinya penuh dengan kepuasan, mindanya berbunga dengan ilmu pengetahuan yang sangat berharga. bakal tersimpan kemas dalam lipatan pengalaman sebagai kenangan yang mengundang senyum tatkala hari-hari sepi mengunjung tiba.

TABIK KEPADA CIKGU JAMIL

No comments:

Post a Comment